Vijf elementen om het te maken in de muziekindustrie

Experiencee

Het probleem met de muziekindustrie is dat succes moeilijk te voorspellen valt. Een artiest kan nog zo zijn best doen, maar als het publiek er niet voor valt, dan is er geen garantie op succes. Dit heeft te maken met de subjectieve beoordeling van kunst. Muziek is immers geen gebruiksvoorwerp en kan niet beoordeeld worden op zijn functionaliteit. Het heeft met emotie te maken en dat element maakt het zo moeilijk. Er zijn wel enkele elementen die kunnen bijdragen tot algemeen succes.

Talent versus uitstraling

Talent hebben is voor elke kunstvorm belangrijk. Elke kunstenaar heeft talent in een vakgebied en dit is voor muzikanten niet anders. Men heeft uiteraard talent nodig, maar er is meer dan dat. Als een schrijver bijvoorbeeld geen aantrekkelijke uitstraling heeft, maar hij tovert met woorden prachtige boeken tevoorschijn, dan zal het publiek nog steeds zijn boeken lezen. In de muziekindustrie ligt dit anders. Naast talent is ook uitstraling belangrijk. Een muziekartiest heeft er alle belang bij om er professioneel goed en verzorgd uit te zien.

Ervaring

Ook ervaring is een belaExperienceengrijk element. Een opkomend talent kan heel veel succes hebben, maar vaak is die al jaren met muziek bezig. Niet alleen muziek maken vergt ervaring, maar ervaring is ook vereist voor de manier waarop artiesten met hun publiek omgaan.

Passie

Als een artiest muziek maakt, heeft die passie nodig. Enkel een goede stem is niet voldoende om een goed nummer te brengen: een goede zanger schaaft stemtechnieken bij en zingt met passie. Een gitarist die zijn gitaar enkel als instrument beschouwt om er akkoorden uit te krijgen, zal nooit een goede gitarist zijn. Een pianist die zijn toetsen niet aanvoelt, maar enkel een notenbalk speelt mist de passie waardoor succes zal uitblijven.

Entourage

Om het te maken in de muziekindustrie is het nodig om een netwerk van professionals om je heen te hebben. Geen enkele muziekartiest kan voor alles alleen instaan. Er zijn begeleiders nodig die alle zaken rondom de eigenlijke muziek maken in goede banen leiden, denk maar aan een manager die boekingen beheert, promotiemedewerkers, stijlconsulenten, platenmaatschappijen en ga zo maar door.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *